Cover image

Droom je van een Foodtruck? Zo begin je!

Een foodtruck, een droom voor velen. Het idee is fantastisch: op een zonnig festival staan met je eigen kleurrijke truck, een rij blije mensen die staan te wachten op dat ene heerlijke gerecht dat niemand maakt zoals jij. Of misschien parkeer je je truck op een bruisend stadsplein en zie je hoe de geur van jouw verse taco’s, ambachtelijke koffie of knapperige frietjes mensen naar je toe lokt. Jij bent de baas, je geniet van de vrijheid en je bent de maker van bruisende gezelligheid.

Maar (je voelde hem al aankomen) er komt natuurlijk meer bij kijken. Het starten van een foodtruck is niet zomaar een kwestie van een busje kopen, een grill erin zetten en gaan. Het is een onderneming, met alles wat daarbij hoort: plannen, vergunningen, financiën, en een flinke dosis doorzettingsvermogen. Bovendien wonen we niet in een land met 365 zonnige dagen en is een levendig festival of plein dus niet altijd orde van de dag. Ook op die dagen moeten klanten zorgen voor omzet. Hoe ga je daarmee om?

Wij nemen je in sneltreinvaart mee door het proces van het starten van een foodtruck, en een laagdrempelige optie voor als je het eerst eens uit wilt proberen.

Wat maakt een foodtruck zo bijzonder?

De aantrekkingskracht van een foodtruck is niet moeilijk te begrijpen. Het heeft iets gezelligs, iets dat zowel ondernemers als fijnproevers aantrekt. Wat maakt het nou zo bijzonder?

  • Creatieve vrijheid: Heb je altijd al je eigen gerechten willen maken en verkopen? Met een foodtruck kun je precies dat doen. Of het nu om vegan streetfood gaat, je geheime recept voor pulled pork, of een droom om de beste crêpes van Nederland te maken – jij bepaalt.
  • Flexibiliteit: Geen saai kantoor, geen vaste werkplek. Met een foodtruck bepaal jij waar en wanneer je werkt. Je kunt naar festivals, foodtruck-evenementen, bedrijventerreinen of gewoon naar een bruisend stadsplein.
  • Direct contact met je klanten: Je ziet direct hoe mensen reageren op je gerechten. Dat maakt het extra leuk én leerzaam.
  • Variatie: Geen dag is hetzelfde. Elk evenement en locatie is anders, wat eindeloos variatie brengt. Je ontmoet elke keer nieuwe mensen en de sfeer is overal toch weer iets anders. Dit houdt het avontuurlijk, je weet nooit precies wat of wie je tegenkomt.

Een foodtruck beginnen: zo pak je het aan

Maar een foodtruck begin je dus niet zomaar. Er komt veel bij kijken, vooral stappen waar je waarschijnlijk nog niet over nagedacht hebt. We lopen door de belangrijkste stappen om je eigen foodtruckbedrijf te beginnen:

  1. Bedenk een uniek concept: Wat maakt jouw foodtruck anders dan de rest? Een goed idee is de basis van je succes. Alhoewel je met een goede strategie met de zoveelste frietkar of koffiekar nog steeds succesvol kan zijn, is de concurrentie moordend. Een uniek concept geeft je een streepje voor.
  2. Maak een businessplan: Het klinkt misschien saai, maar een stevig plan helpt je niet alleen om financiering te regelen, maar ook om voor jezelf helder te hebben wat je wilt, nodig hebt en hoe je dat gaat bereiken.
  3. Financiën op een rijtje krijgen: Een foodtruck kost geld. Je hebt niet alleen een truck nodig, maar ook apparatuur, vergunningen, verzekeringen en een eerste voorraad. Hoe ga je dat financieren? Daarbij moet je ook rekening houden met tegenvallende dagen waarbij je meer hebt ingekocht dan je hebt verkocht. Hoe vang je dat op en hoeveel van zulke dagen kun je overbruggen?
  4. Regel vergunningen en papieren: Er zijn best wat regels en vergunningen nodig voordat je daadwerkelijk de weg op mag. Denk aan een exploitatievergunning, een hygiënecertificaat en toestemming van de gemeente. Daarbij zijn verzekeringen aan te raden, voor het geval de foodtruck of apparatuur kapot gaat bijvoorbeeld.
  5. Ontwikkel een menu: Dit is waar de leuke plannen beginnen! Wat ga je serveren? Het moet niet alleen lekker zijn, maar ook haalbaar en winstgevend. Je wilt niet te veel op het menu zetten, met het risico dat je veel ingekochte ingrediënten weg moet gooien. Maar je wilt het liefst wel iets aan variatie. Houd daarbij rekening met allergieën en dieetwensen. Wil je bijvoorbeeld een vegetarische/vegan optie aanbieden?
  6. Marketing en klantenbinding: Hoe zorg je dat mensen jouw foodtruck weten te vinden? Sociale media, een aantrekkelijke uitstraling, en goede reviews spelen hierin een grote rol. Je kunt je voor veel festivals zelf aanmelden, maar het is natuurlijk prettig als je naam maakt en mensen uiteindelijk naar jou toe komen.

Klinkt dit overweldigend? Dat kan het zeker zijn. Als je je liever wilt richten op de leuke onderdelen, het menu samenstellen en daadwerkelijk op festivals staan, kun je ook overwegen een foodtruck te huren. Zolang de foodtruck de apparatuur heeft die jij nodig hebt voor jouw menu, kun je direct aan de slag, zonder zelf een bedrijfsplan op te stellen. Zo kun je het eerst een paar keer of een heel seizoen uitproberen, voor je echt de stap zet.

Een foodtruck huren: een laagdrempelige start

Het huren van een foodtruck is een laagdrempelige optie voor wie de wereld van foodtrucks wil ontdekken zonder meteen een grote investering te doen. Of je nu een dag, een seizoen of een jaar aan de slag wilt, met een gehuurde truck kun je je volledig richten op wat echt belangrijk is: je gerechten en je klanten.

Voordelen van een foodtruck huren

  • Lagere opstartkosten: Je hoeft geen foodtruck te kopen of om te bouwen. Dat scheelt snel tienduizenden euro’s.
  • Flexibiliteit: Je kunt zelf kiezen hoe vaak je de foodtruck wilt huren. Wil je het een dagje uitproberen, 2 weken, een heel festivalseizoen of misschien zelfs een heel jaar? Jij bepaalt en na je contract zit je nergens aan vast.
  • Geen gedoe met onderhoud: Veel verhuurders verzorgen het onderhoud, zodat jij je kunt focussen op je onderneming. Ook vergunningen en verzekeringen zijn vaak in ieder geval deels geregeld. En zo niet, kunnen de verhuurders je precies uitleggen wat je zelf nog moet regelen.
  • Test je concept: Huren geeft je de kans om jouw idee uit te proberen zonder grote risico’s. Wat werkt goed? Wat kan beter? Je krijgt waardevolle feedback. Zeker voor een uniek concept zie je zo snel genoeg of mensen wel behoefte hebben aan jouw gerechten.
  • Altijd een geschikte truck: Je kunt een truck huren die past bij jouw behoeften en stijl. Wil je een vintage look of juist iets moderns? Het aanbod is divers, zonder dat je zelf hoeft te klussen.

Nadelen van huren

  • Minder aanpassingsmogelijkheden: Een gehuurde truck kun je niet volledig naar je eigen smaak aanpassen. Je werkt met wat beschikbaar is. Past dat niet helemaal in jouw stijl of mis je apparatuur? Dan kun je daar vaak weinig aan doen.
  • Terugkerende kosten: In plaats van een eenmalige investering betaal je huurkosten. Voor een dagje is dat natuurlijk een betere investering dan een eigen foodtruck kopen. Maar voor een festivalseizoen of heel jaar, kunnen die kosten wel al aardig oplopen. Je zult dus nog wel even moeten berekenen tot op welk punt huur goedkoper is dan koop.
  • Beschikbaarheid: Het hebben van een foodtruck is voor velen een droom. Wees dus op tijd met het huren van jouw perfecte foodtruck, want tijdens het hoogseizoen zijn de meest gewilde foodtrucks snel weg.

Waarom huren een slimme keuze kan zijn

Huren is niet alleen ideaal voor wie een foodtruck eerst wil uitproberen, maar ook voor wie het hele jaar door flexibel wil blijven. Sommige ondernemers kiezen er bewust voor om nooit een eigen foodtruck te kopen. Ze huren elk seizoen een truck die past bij hun wensen en hebben zo de vrijheid om hun aanbod of locaties elk jaar aan te passen. Zo kun je er bijvoorbeeld tijdens een regenachtig seizoen ook voor kiezen om geen foodtruck te huren of iets te serveren waar mensen juist op zulke dagen zin in hebben. Zo blijf je flexibel.

Daarnaast kun je met huren experimenteren: wil je een nieuw gerecht testen of een nichemarkt bedienen? Probeer het uit met een gehuurde truck. Als het aanslaat, kun je alsnog de stap zetten naar een eigen foodtruck.

Het is hard werken, maar het kan!

Het starten van een foodtruck is een avontuur, en dat geldt ook als je een truck huurt. Het blijft een onderneming waar je tijd en energie in moet steken. Doorzettingsvermogen is essentieel, want je hebt het niet in een dag opgezet. Dikke kans zelfs dat het een jaar of paar jaar duurt voor je je investering gaat terugverdienen. Maar het kan ook een van de leukste dingen zijn om te doen.

Houd onze blogs in de gaten voor meer tips over het starten van een foodtruck!